"Itt élned, halnod kell"?


Kivételesen szeretném, ha folytatnánk a múlt heti kérdést, még ha kicsit másként is. Volt ugyanis egy hozzászólás, amelyre ugyan senki sem reagált (én sem, különféle okokból), a benne foglalt állításokat én mégis alapkérdésnek tartom, ezért szeretném tudni róla a véleményeteket. És hangsúlyozom: nem a hozzászóló személyének, hanem a véleményének megtárgyalására kérlek benneteket - annál is inkább, mivel többen fejtettek ki, ha nem is ennyire határozottan, hasonló véleményt.
Tehát:

Iván Miki, december 10, 14:33:
"Ha valaki egyszer elment, akkor az maradjon is kinn. Ha nem birta itthon, amikor rossz volt, akkor ne mondjon semmit - messzirol.
Ha nem volt annyi ver a pucajaban, hogy vegigcsinalja a szar dolgokat, akkor csend.
Kritizalni konnyu, _tenni_ erte valamit nehez. En nem teszek semmit a feketepiac visszaszoritasa ellen, de nem is kritizalom.
Es jol erzem magam ebben az orszagban. ...pedig mehettem volna kulfoldre dolgozni, megsem mentem."

Kérdéseim:
- Ha valaki elment-elmegy ebből az országból, az rosszat cselekszik-e? Lehet-e azt árulónak, nemzetietlennek, hazafiatlannak, érzéketlennek stb. minősíteni, lehet-e vádolni önzéssel és szolidaritáshiánnyal? Netán van-e különbség abban, hogy aki elment, az 89 előtt vagy azt követően ment el?
- Ki kell-e bírni egy rossz országot? Milyen megfontolásból állíthatjuk követelményként magunk és mások elé, hogy "tűrj és szenvedj, mert ez a hazád" vagy költőibben: "itt élned, halnod kell"? Milyen magasabbrendű érték és eszmény nevében várhatjuk el az egyéntől, hogy egyszeri és szűkre szabott életét ne a számára legkedvezőbb feltételek közt próbálja meg leélni, hanem azon a helyen, ahol megszületett?
- Erény-e tehát az, ha valaki "végigcsinálja a szar dolgokat"? Erény-e különösen akkor, ha a szar dolgok megszűnését nem azok "harcolták ki", akik itthon maradtak? Szerintem ugyanis a 89-es fordulatot legkevésbé saját magunknak, vagyis az itt élő tízmilliónak köszönhetjük. De ez a vélemény, természetesen, szintén vita tárgya lehet.
- És még egy alapkérdés, amely szorosan összefügg az előzőekkel: hogy ugyanis csak annak van-e joga kritizálni, aki a kritika tárgyává tett viszonyok közt él, és ezen belül is csak annak, aki a kritizált problémára a megoldást is tudja, sőt, még tenni is tud ellene?

Mihancsik Zsófia
zsofi@mail.datanet.hu


A válaszok:



M.Zsófi:
Nem tudom, hogy a fordulatot ki harcolta ki. Egyáltalán kiharcolta e valaki? Hősök természetesen vannak.
Kritizálni az is kritizálhat, aki nem ismeri a megoldást: banális, de például egy vásárlás másnapján levált talpu cipőt nem csak a suszterok bírálhatnak. Tudod A szocializmusban az volt a szörnyű, hogy mindent a szakemberek döntöttek el. Ezért az egészségügy például olyan lett, amilyennek az orvosok akarták és nem olyan amilyenre a betegeknek szükségük lett volna. Tudod, ha a hozzáértők (továbbiakban: suszterek) döntik el a dolgokat akkor a cipő mindig drága lesz és kényelmetlen. A demokráciára (népuralomra)az a jellemző, hogy a laikus dönt ( A susztert meg kitöri a frász, hogy olcsóbb és jobb cipőt készítsen)
szer
vszr@syneco.hu


1996. december 23. - hétfõ, 1 óra 32 perc
Gy.T. kit meglehetosen tisztelek, igy szolt 1X:
Van aki allandoan sorozni jar a haverokkal, van aki allandoan elfoglalt es csinal valamit. Par ev mulva utobbi fekete Mercedes-szel jar, elobbi megjegyzi: "Nekem is lehetne most Mercedes-em, ha
en is allandoan elfoglalt lettem volna, de hat az
a lokott utobbi sose jart sorozni a haverokkal,
hogy lehet ugy elni"
Gond nincs, ha elobbi tenyleg igy gondolja.
Gond csak akkor van, ha utobbinak telleg faj a foga a Mercire, no meg sajnalja hogy elbaszta az
idot sorozessel.

No persze haverokkal sorozni viszont jo dolog.
Sokaknak tobbet er mint fekete otomobil. Ki-ki
maga donti el, mi esik jol. Kritizalni meg nem jogi kerdes.

Masreszt azert en mar unom neha Balatont.
Es nem minden amerikai hulye ugyebar, ahogy nem
minden nemet sem naci. Meg aztan ott nem statusz
symbol a mobil se az otomobil (a 320 LE akarmi
mint valaki irta) az is jo.

Erdekes, hogy aki Vietnamba ment ki es ott veri
a mellet, hogy mit kene csinalni itthon arrol nem
esik szo.

Nem tudom miert toprengek azon, hogy nem kene ezt
a mailt elkuldeni, mert nincs ertelme.

Hotta


1996. december 21. - szombat, 21 óra 55 perc
Hü de tapasztaltak vagytok. Nagyon tudtok mindent. Ha tudnád, hogy ebben az "infantilis" Amerikában mi megy? 20 éve látok vendégül - náhány hétre - kizárólag értelmiságieket. Nem tudom, hogy otthon hogyan adják elö az itt tapasztaltakat, csak azt látom, hogy miként marad tátva a szájuk azon ami itt megy. Mint magyar büszke vagyok arra a számos "világhirüre" akire büszke lehetek s szégyelem azt a párat akit szégyelni kell. Hogy ki hol áztatja a bütykét az privát a baj a bütyök. Sok a sérült emigráns de úgy látom maradt otthon is az elmebetegekböl. Viszont vannak "szupermagyarok" itt is és otthon is. Egyébként 1978-as 325 lóerös Oldst már $250-ért lehet kapni. Micsoda barom aki ezzel henceg. Talán már magyarul el isfelejtett. ( Angolul meg még nem tanult meg. ) Tucatjával találkozom u.n."postdoctorate program"-on itt tartózkodó "tudósokkal" akik képesek a világhirü magyar diplomájukkal évekig egy laboratóriumban üveget mosni havi $1200- ért, hogy 2 év mulva hazavigyák a kocsit, s mint viághirü tudósok szidják Amerikát. Irigyek mert nem maradhatnak kint végleg. Jó lenne belátni, hogy nem vagyunk egyformák s a szarember éljen bárhol is, beszéljen akár milyen nyelven szarember marad. Valahol olvastam, hogy ezeknek még a körmük is maguk felé nöl. Én magamnak vagyok magyar s nem kifelé. Bosszant az álhazafiság és károsnak tartom a sovinizmust. De ha megkárdezik, hogy honnan szalajtottak nincs mit tagadnom, 1996. december 21. - szombat, 14 óra 18 perc Kezünk sose dolgozott, ruhánk mégse foltozott!

Saját magamra reagálva: nagyon igazam van.
Hazafiság: ez azt jelenti hogy az ember csak 16 éves kora körül veszi észre, hogy az ország nincs is rajta a térképen.

Kik ezek az emberek? A verseket sajna utállom, erről a suli tehet. A legjobb költő Zilahy Péter.
Mindent bele! Hajrá!
Kellemetes Karácsonyt! Sok meglepődést és hálálkodást kivánok! Arccal Szilveszter felé, rendületlenül előre!

-VillanyPásztorVIC-
I'll be back!


1996. december 21. - szombat, 10 óra 0 perc
TREX: Susu a sarkany videokazettakat a Televideo boltokban lehet kapni. Egy van a Madach szinhazzal szemben, egy pedig azt hiszem az oktober 6. utcaban(lehet, hogy mar nem ez a neve).
Gen


1996. december 21. - szombat, 6 óra 31 perc
Csak annyit, hogy szamomra magyarnak lenni nem az, hogy nem mozdulok ki MOrol, es megcsak nem is az, hogy arpadsavos zaszlokat lobogtatok. Egyszeruen csak a szivemben magyar vagyok, ezt, igy erzem, szepnek talalom a cimert, es jol tudom magamrol, hogy kulfoldon egy het utan borzalmas honvagy fog el.
A kiutazottakrol annyit, hogy csupan azert, mert vki kiutazott, meg nem lehet elitelni; egyaltalan hogy johetne barki ahhoz, hogy elitelje a masik embert, pedig csupan annyit tud rola, hogy kiutazott.

Egyebkent pedig Karacsony alkalmabol igazan szelidithetnetek a hangnemen...

Boldog Karacsonyt MINDENKINEK !

Wane
75162.2363@compuserve.com


1996. december 21. - szombat, 1 óra 30 perc
Kedves Zsofi es Mindenki!

Bekes es Boldog Karacsonyt!

Hackler Laci
New Orleans


1996. december 21. - szombat, 0 óra 31 perc
Nem hiszek a hazafiassagban.

Zaphy


1996. december 20. - péntek, 23 óra 28 perc
A haza szeretete azert fontos, mert igaz hazafiak elmennek meghalni amikor vezetoik erre kerik oket es szivesen megolik mas nemzetek igaz hazafiait.

miklos


1996. december 20. - péntek, 22 óra 45 perc
Tök mindegy, hogy mi van. Aki van az ott van ahol van. Aki hogyan van, az úgy van ahogyan van.
Én speciel, ha nyerek a lottón, távozok.
Hajrá Szeged! Hajrá Magyarok! Csáó!

-parasztVIC-


1996. december 20. - péntek, 18 óra 0 perc
Kedves Petya!

Én még nem éltem (nem is jártam) Amerikában, de a Te véleményed megint általánosít:
"beileszkedni egy infantilis, bárgyú kultúrába
iszonyú stresszt jelent"
Mégis milyen alapon mondod ezt az emerikaiakról?
Hová sorolod a Firedikusz show-t, a Família Kft-t
a Szerencsekereket stb.? Ezt millióak falják MO-n is, minthogy megvan a megfelelőjük az USA-ban is. A magyar mozikban 10 filmből kilenc amerikai. Megvan a magyar hasonmása a Kacsa magazinnak, az MSAT kitűnő happy műsorvezetőinek és egyszerűen mindennek.
Most akkor ki a bárgyú ? Nincsenek bárgyú népek-nemzetek, csak bárgyú emberek.

Jozsókám ! Jól megmondtad a véleményedet. Csak keményen ! Észérveket a kukába, elő a jó zaftos kifejezésekkel, mert attól aztán kurvára neked lesz igazad, bazmeg ! Csak így tovább !

Trixie


1996. december 20. - péntek, 15 óra 43 perc
Kellemes karácsonyi ünnepeket és
Boldog új évet
Mindenkinek!
Back


1996. december 20. - péntek, 13 óra 59 perc
Megkesve, mint rendesen:

Zsofi: nem igaz, hogy a mult heten nem valaszolt senki Ivan Mikinek. Ketten is, Japanbol.

Ivan Miki: nem igazan hiszem, hogy lehet egzaktul definialni a "magyarsagot", plane nem hiszem, hogy lennenek objektiv meroszamai. Magyarabb-e nalam (aki kulfoldon el, de peldaul jonehany dolgot tesz Magyarorszagon es magyaroknak, peldaul japan-magyar szotart gyart, amit otthon senki) az, aki otthon el, de kilopja masok szemet, az igy befolyt osszeget svajci banxamlara teszi, es a Bahamakra jar belole nyaralni? Es mi van akkor peldaul, ha en eleve a "magyar"-nal valamivel magasabb szintu kepzodmenyben, az "ember"-ben hiszek, szintol, szagtol es vallastol fuggetlenul? Es engem peldaul eleve elriaszt mindenfele kategorizalas es megkulonboztetes? Naci/borfeju megnyilvanulasokkor zsidonak szoktam vallani magam (fogalmam sincs, hogy az vagyok-e, anyam arva, apam felarva volt), cionista tarsasagban pedig fasisztanak...

Petya: nem lesz feltetlenul serult az, aki elhagyja a szulofoldjet, felteve, hogy visszamehet. Az 56-os magyarok kozul azert serultek sokan, mert nem engedtek oket vissza.
Az amerikai kulturat izombol infantilisnak es bargyunak titulalni pedig csupan azt jelzi, hogy nem ismered Amerikat, feltehetoleg soha nem is voltal ott, vagy legalabbis jol megtartoztattad magad a behatasoktol. Az amerikai kultura egyszeruen sokkal szelsosegesebb, mint akar a mienk, akar a japanoke -- es az atlagember orommel veszi be azt a maszlagot, hogy az amerikaiak mind hulyek. Pedig nem mind azok. Csak sokan. Sokan pedig nalunk is hulyek.

En egyebkent igen erdekes helyzetben vagyok. Ket eve jottem el Magyarorszagrol egy osztondijjal, ami meg egy evig tart hivatalosan, tehat nem igazan szamitok "disszidensnek". Csakhogy az utobbi ket ev otthoni torteneseit figyelve (nemcsak az ujsag, olyasmikre is gondolok peldaul, hogy idos szuleim garazsat kiraboltak, vagy hogy altalam szeretett emberek kezdenek lassan ehen halni), komolyan eltoprengtem azon, hogy nagyobb orom (es boldogsag, meg onmegvalositasi lehetosegek, stb.) itt bolti eladonak lenni, mint otthon egyetemi tanarnak. Es most nem is csak a penzre gondolok.

- sabolc -
74774.2416@compuserve.com




1996. december 20. - péntek, 13 óra 41 perc
Mielőtt tényleg végleg elmennék, két apró megjegyzés:
1. Az összes felmenőjét a májkrooszoftvördnek! Már megint milyen lett a tördelés?!?
2. Barti! Azt írtam, hogy számomra is feltáratlan terület. Értsd: számomra még feltáratlan terület.

De mostmár tényleg nem írok többet az idén.

TREX


1996. december 20. - péntek, 11 óra 58 perc
Új nap: új távlatok!

Barti!
Valóban nem olvastam Szabó Lőrincnek azt a könyvét, de be is ismertem, hogy ő (és még sokan mások) számomra is feltáratlan terület. Majd elolvasom, hátha okulok. Lehet, hogy egy picit elragadtattam magam, és szentimentális voltam, de én is állandóan ezt ugatom: Az a hazaszeretet, ha élhető helyet akarsz csinálni ebből országból.

De ha már megint a költészetnél tartunk!
Csak azon sajnálkozom, hogy tegnap este elfelejtettem levenni az Áprily kötetet a polcról. Áprily lénye annyira
átható... Amikor előszőr nyitottam ki azt a vaskos könyvet - aminek a hátoldalán a még fiatal Áprily mutat a
magasba, és amit a nagymamámtól kaptam, valamikor Karácsonyra - igazi katartikus élményben volt
részem. És ez az élmény mindúntalan megérint, amikor kinyitom.
Tényleg kár, hogy nem vettem le. Most például ideidézhetném a Tetőn című verset elejétől a végéig, és
megérthetnétek, hogy miről beszélek.
Mindenkinek ajánlom az egész életművet az alfától omegáig!
Talán az egyik legszebb darabja a Halálmadár. Senki ne riadjon vissza a címétől: ez egy felülmúlhatatlanul szép és
tragikus világirodalmi gyöngyszem. Ebből még idézni is tudnék, nem csupán egy szót, mint a Tetőn-ből, de félek,
hogy valamit nem annak rendje és módja szerint írnék le, ezt pedig nem akarom. (Még az sem riasztana vissza, hogy sehogy sem illik a hétkérdésbe.) A fene essen a szentimentalizmusomba!

Paulus!
Gondolom te sejted, melyik is az az egy szó, ami most mégis eszembe ötlött a Tetőn-ből.

Szeretett Zsófi és kedves mindenki!
Örülök, hogy beszélgethettem veletek, hogy véleményt cserélhettünk erről-arról, még akkor is, ha nem voltunk
mindig közös nevezőn. Legközelebb jövőre.
Addig is mindenkinek szép Karácsonyt, és boldogsággal teli Újévet kívánok, éljen bárhol is: itt vagy ott.
Végül hadd zárjam mondandómat azzal, hogy minden rendben lesz, ha majd mindenki eképpen gondolkodik országunkról, és így is cselekszik:
:-)
Remélem így lesz.

TREX

Utókérdés, amely egyben igen életbevágó: Nem tudja valaki, hogy hol kaphatnék Süsü a sárkány videokazettát?


1996. december 20. - péntek, 10 óra 40 perc
Kedves Amerkikai(sic!) Baratunk!
Ismered a mi k. nyelvunknek azt a fogalmat, hogy NYASGEM?

Jozso

1996. december 20. - pentek, 10 ora 5 perc
Ha valaki végleg elhagyja a szülőföldjét, az szerintem lelkileg sérült ember lesz...
Mindig idegen marad, teljesen sohasem fogadják be.
Ha Amerikába megy, az még rosszabb: egy európai civilizációban felnőtt embernek beileszkedni egy infantilis, bárgyú kultúrába iszonyú stresszt jelent. Ezt csak úgy lehet elviselni, hogy kompenzálásként, döngetik a mellüket, eldicsekednek a 325 LE-s autójukkal meg a Mexikói öböllel...
Én senkit sem irigylek, aki elment, akármilyen jól él. Inkább sajnálom őket...

Petya


1996. december 20. - péntek, 9 óra 32 perc
Talán csoportosítani kéne !


1996. december 20. - péntek, 1 óra 43 perc
Ivan Mikinek
Kedves Miki, ugy latszik nem olvastad vegig a levelemet, mert egy szoval sem allitottam, hogy szivesebben aztatom butykeimet a Mexikoi-obolben, mint a Balatonban a fonyodi kikotostegrol, ahonnan atnezve az eszaki partra nekem ez a vilag legszebb latvanya. Remelem nyaron alkalmam lesz otthon megtizedelni a to deverallomanyat, es egy-egy ponty is johet. Juliusban megtalalhatsz minden reggel napkeltetol a fonyodi spiccen, es ha leall a kapas , ezeket a dolgokat megbeszelhetjuk egy ket langos es sor mellett.

Gyulusnak : Igen, A. Franklin B. Franklin neje
es ugy talalta fel a villamharitot, hogy a neje elenekelte neki: THINK!
Laci


1996. december 20. - péntek, 1 óra 5 perc
Ivan Miki azt irja (96.12.18), hogy aki kiment es meg kritizal is az egy patkany.
Kedves Miki ! - hallottal mar Kossuth Lajosrol?
A pali 92 megelt evebol kozel 50-et kulfoldon toltott,( sot 1889-ben egy torveny hatasara elvesztette allampolgarsagat is) es legfobb tevekenysege a rendszer kritizalasa volt. Ezert el is neveztek a "nemzet lelkiismeretenek".
Szerinted Kossuth tenyleg patkany?

SzoTa
Na most szerinted Kossuth egy patkany?


1996. december 19. - csütörtök, 22 óra 28 perc
Ivan Miki,
ugyan aruld mar el, hogy te miben kulonbozol azoktol, akiket megvetsz a "kinti" magyarkodasuk miatt! Miben kulonbozik az itthoni magyarkodas a kintitol? Nehogy mar mi szabjuk meg, hogy ki erzi magat magyarnak, es ki nem. Ugyanis a magyarsagnak nincs mas kriteriuma, csak hogy ki tartja magat annak. Es nem kell elcserelni Tihanyt a floridai tengerpartert. Lehet szeretni a kettot egyutt is. Sot, csak ugy erdemes. Es tedd meg, hogy az a'lmagyar gogoddel nem nezed le azokat, akik "csak" a Mexikoi obol partjan aztathatjak a butykeiket. A vegen meg azt fogom hinni, hogy elfogott a nagy magyar irigyseg, es ebbol a merhetetlenul hetkoznapi es nem tul szimpatikus erzesbol csinalsz ideologiat a magyarsagodhoz. Laci nem a kenyelmes eletert aldozta be az "edesanyja sirjat" - az embernek kulonben sem a foldben van az anyja, hanem a sziveben -, hanem a sajat _ertelmes_ eleteert, amire itthon nem volt modja.

TREX-kem,
Szabo Lorinc tenyleg nagy kolto. De mielott kedvenc hazafidnak valasztanad, ugyan olvasd mar el alkalomadtan a Birakhoz es baratokhoz cimu konyve't. Es ujabban aszerint minositjuk a koltoinket, hogy ki hajlando megfelelo szentimentalizmussal viszonyulni ahhoz, hogy ide szuletett? Mert akkor nemcsak Illyes Gyulat kell kivagnunk az ablakon, de elso helyen Ady Endret. Szerencsere nem az a hazaszeretet, hogy elcsopogsz az erzelmektol. Hanem az, hogy elheto helyet akarsz csinalni ebbol az orszagbol. Es ennek erdekeben kemenyen odavagsz a magyar ugarnak, ha kell.

Barti


1996. december 19. - csütörtök, 22 óra 15 perc
Ha magyar vagy az is maradsz. Mehetsz barhova, ha el akarsz menni valamiert (kalandvagybol, szuksegbol), akkor is magyar maradsz. En szeretem ezt az orszagot minden bajaval egyutt, s ha mar a magyar nemzet tagja lettem, akkor amig itt elek biztos a hazamert fogok kuzdeni - elsosorban, mint ahogyan Te is a csaladodert kuzdesz inkabb, meg akkor is ha barki masnak is segitesz. Ugyan meg csak 24 eves vagyok, de nem valoszinu - ha ideiglenes el is megyek innen -, hogy megtagadom magyarsagomat...
Udv!
Tamas
(defiant)
(Elnezest kerek az ekezetek hianyaert... ;-))


1996. december 19. - csütörtök, 21 óra 44 perc
Trixie:

Ha valaki elmegy, mert a hazaszereteténél többre becsüli a kényelmes életet, az elveszti magyarságát is. És ezek után kritizálja a volt hazáját, hogy te, aki itthon maradsz ápolni édesanyád sírját, te marha vagy, mert maradsz a kényelmetlen életben - érzelmi megfontolások alapján.
Viszont odakinn büszkén hirdeti magát magyarnak, esetleg összejár a többi hazátcserélttel, és a saját puha-pihe ágyikójából _mondja_, hogy mit kellene idehaza megváltoztatni. Nos, ez a magyarkodás. Hidd el, bôséges tapasztalatok birtokában mondom ezeket. Gondolom Te még nem találkoztál hasonló szituval, különben nem írtad volna ezt az idôkorlátosdit.

Iván Miki

Kérdezd meg Kuznyecovot, haza akar-e menni, avagy jól érzi-e magát nálunk, és nincsen-e honvágya.


1996. december 19. - csütörtök, 21 óra 11 perc
Laci:

Te most elégedett vagy, és én itthon vagyok elégedett. Pedig nem mehetek Floridába, és nincs Oldsmobilom. De nem cserélném el Florida összes tengerpartját Tihanyra, és harminc Oldsot a szakadt biciklimre - mert ezek a szivemhez nôttek. És azokat az érzéseket, amik itthon megrohannak ha egyszerüen leülök a Balaton partjára. Te nem jöhetsz akármikor a Balatonra bütyköt áztatni, mert _Te már amerikai vagy_. Neked Florida, nekem Tihany, ez így van rendjén. Én ezt akarom, Te meg azt.

TREX:
Bár nem költô, de idevág az idézet, Sándor Györgytôl:
"Azt álmodtam, hogy mindenki elment, és a talpukon magukkal vitték egész Magyarországot. Én nem tudtam elmenni, mert földbe gyökerezett a lábam. De szerencsére a lábam ebbe a talpalatnyi földbe gyökerezett bele..." -elnézést, ha nem pontos az idézet, mert nem emlékszem pontosan minden szóra.
Azt hiszem, Te érted mire gondolok.

Iván Miki


1996. december 19. - csütörtök, 20 óra 56 perc
Hulyek vagytok. En kint eltem 24 evig. Tudjatokl miert? Mer Amerkikai vagyok. El mentem Nyiregyhazara, aztan Szegedre tanitani. Ott tudtam meg hogy kell haznalni ezt a kurva nyelvet, es kozben ossze talalkoztam egy par jo emberrel. (...Kar, hogy nem tanitottak, hogy kell ekezettel gepelni...)Nem szulettem nalatok, de lehet, hogy oda megyek dogleni. Azt akartam mondani, hogy nem lehet kritizalni valakit, mert elment, vagy maradt, stb. Azt kell nezni, hogy elt. Kesz. Az a hulye magyar nacionalizmus, amikor valaki azt mondja, hogy ott kelett volna maradni 56ban es utan. Altalaban, aki mondja, az a szerencsetlen ember aki nem tud mit csinalni, es akinek szar az elete. Akarja ezt megmagyarazni, hogy legalabb, o valahogyan jobb mint aki element. Nem szabad azt felejtenni, hogy sok magyar ott maradt (nalatok) es o tamogattak a legjobban a komunizmus.

1996. december 19. - csütörtök, 20 óra 49 perc
Az a hulye aki marad...

Egy hulye


1996. december 19. - csütörtök, 20 óra 12 perc
Kedv Trixie vagy hogyanis hínak?
Azt hogy hidgyjlye azér írtam nemhejesen, mer' buta vagyok. Azér' értetted ugye amit akartam irni?
Aki nincs itt az ne magyarázzon? Magyarázzon, csak lássa be, hogy néha rossznéven veszik amit mond. Különben szerintem egészséges dolog szembetalálkozni néha azzal hogy egy külső szemlélő milyennek látja ezt az országot.
Itt élni, halni? Halni kell, élni lehet. Különben az öngyilkosság egyetlen társadalmilag elfogadott formája, ha az ember halálra dolgozza magát.

-parasztVIC-


1996. december 19. - csütörtök, 18 óra 28 perc
KCsaba!
(Birkának mi? :-\ )
Szerintem te nem ettél elegendő banánt, és egy csöppet paraJónás vagy. Nem tudom, hogy mennyire szorult a helyzeted, de a vizilófiád az nem tetszik.
Valamint: ha a következő generésön meg sem születik, akkor 150 év múlva sem lehet majd a magyar utcákon mosolygós arcokat látni.
Morc.

TREX


1996. december 19. - csütörtök, 16 óra 18 perc
Kedves Zsófi!


Én éppen most gondolkozom azon, hogy érdemes lenne egy másik országban folytatni az életemet. Itt Magyarországon csak egy birkának, igáslónak tekintenek.

A mi bölcs vezéreink elvették a hitemet, és lassan de biztosan a megélhetésem. Miért éljek tehát itt?

Szerintem nem fog gyökeresen változni az ország a következő 10-20 évben. Lehet, hogy 150 év múlva majd csupa mosolygós arcot láthatnék majd az utcán, de én azt már nem élem meg. Sőt, most már ahoz sincs kedvem hogy segítsek a jövendő generációnak világra jönni. Inkább meg se szülessenek, mert nem érdemes ide születni...

Na, mindegy. Azért nem szívesen költözök el egy msik országba, csak azért mert ott 15x többet keresnék. Fontos az is, hogy milyenek ott az emberek, hogyan ismerik el a munkámat, mennyire néznek hülyének a politikusok.

Tehát szerintem semmi estre sem elítélendő ha ma valaki elhagyja Magyarországot. Hiába szeretek itt élni, hiába a hazaszeretet ha itt az állam a megsemmisítésemet tekinti elsőrendű feladatának!

KCsaba
/nem azonos Csabával/


1996. december 19. - csütörtök, 15 óra 36 perc
Naná! Bár most így hírtelen nem tudnnék belőle idézni. De ismerem.

TREX


1996. december 19. - csütörtök, 14 óra 22 perc
Trex!

Áprily "Tetőn" c. versét ismered?

Paulus


1996. december 19. - csütörtök, 13 óra 58 perc
Radnóti amúgy is a kedvencem, Áprily és József A. mellett. Ennél a három költőnél tudatosan nem kerestem a megoldást, mert szeretem a (számomra) még feltáratlan területeket felderíteni.

TREX


1996. december 19. - csütörtök, 12 óra 6 perc
Radnóti minden szempontból tökéletes.

TREX


1996. december 19. - csütörtök, 11 óra 52 perc
Laci!
"Aki dolgozik, az boldogul."
(Kádár János)


1996. december 19. - csütörtök, 11 óra 51 perc
Jó neked Laci. Most már maradj is kint.

Géza


1996. december 19. - csütörtök, 11 óra 50 perc
Kedves Laci!

Aretha Franklin a villámhárító feltalálójának a felesége?

Gyulus


1996. december 19. - csütörtök, 11 óra 47 perc
Kedves Trex!

Igy első blikkre egy kétsoros jut eszembe:

Éljen a haza,
De mostmár menjünk haza.

Lehet, hogy ez a Karácsony előtti hangulatomnak köszönhető. Még érlelem a témát.

Baráti üdvözlettel

Füz Fábián, a KÖLTŐ


1996. december 19. - csütörtök, 11 óra 42 perc
Szerintem a magyar választó nem vág ki minden szélsőséget 4 évenkent, mint a macskát stb.
Két olyan szélsőséges párt is van, amelyik nemcsak bent ül a parlamentben, hanem még kormányoz is.

Jozsó


1996. december 19. - csütörtök, 11 óra 37 perc
Trex!
Ha jol emlekszem, en sem azt irtam, hogy buszke vagyok minden hazankbol kiszakadt magyarra, sot...
Csak annyit, hogy nem szabad oket elitelni! Ez nem ugynaza!
Ja es ha mar koltoknel bongesztel, es verseket kerestel, hadd kuldjek en is egy reszletet!

Radnoti: Nem tudhatom( szerintem ezt itt elvileg mindenki ismeri, es be kell vallani fantasztikus vers)
'Nem tudhatom, hogy masnak e tajek mit jelent
Nekem szulohazam, itt e langoktol olelt kis orszag
Messze ringo gyermekkorom vilaga.
Belole nottem en, mint fatorzsbol gyonge aga,
Remelem testem is majd e foldbe supped el.
ITTHON VAGYOK, s ha neha labamhoz terdepel egy-egy bokor nevet is, viragat is tudom...'
Es folytathatnam...
Juli


1996. december 19. - csütörtök, 11 óra 6 perc
Sok hozzaszolas szuletett mar, es engem, mint buszke honfit elegge meglepett az, hogy a tobbseg velemenye kozel all szivemhez. Mar az a gondolat is megfordult a fejembem, hogy a kerdezo Zsofia a kerdes ilyen verlazito megfogalmazasaval csak provokalt...
Hazafias erzelmeim es zsenge korom (24 ev) ellenere az utobbi 6 evbol osszesen 2 es felet kulonbozo europai orszagokban toltottem. Igy batorkodom vitaba szallni azzal a szerintem eleg szeles korben elterjedt velemennyel, hogy "nyugati helyekrol nezve az otthoni allapotok duplan siralmasak". Az egy dolog, hogy bennem a hazafias erzelem leginkabb kuldoldon agaskodik fel, es egy csomo olyan dolgot, amit itthon duhosen kritizalok, azt kint sokszor vedelmembe veszem. Mert biztos, hogy van itthon egy csomo dolog, amit legjobb maro gunnyal es megvetessel lesoporni, de azt nagyon rossznak tartom, ha az amugy is rosszul tajekozott kulfodi megiteloknek targyaljuk ezeket a dolgokat. Pelda erre a hazai rasszizmus barmifele megnyilvanulasa. Itthon minden eszkozt meg kell ragadni ennek a jelensegnek az elitelesere, de ha kulfoldivel beszelgetek errol, akkor inkabb azt domboritom ki, hogy milyen fantasztikus dolog az, hogy a magyar valaszto nep minden nyomorusaga ellenere 4 evenkent, a valasztasoknak az osszes igazi szelsoseget kivagja, mint a macskat sz..ni.
Meg egy szempont. A hazai allapotok csakugyan ijesztoek, de en mindig a hosszabb ideju kulfoldi tartozkodasaim alatt tudok feltoltodni egy kis optimizmussal. Mert szukseg van egy kis tavolsagra es igazi nemzetkozi osszevetesre ahhoz, hogy az ember a jo dolgokat es a nagyon pozitiv valtozasokat is eszre tudja venni. En tehat minden esetre ugy fogalmaznek, hogy "nyugati helyekrol nezve az otthoni allapotok fele annyira siralmasak".
A pesszimizmus es a vilagfajdalom csak Magyarorszagon divatos ennyire. Ez botrany, rettenet, szornyuseg, tragedia............ (:-)


1996. december 19. - csütörtök, 10 óra 35 perc
Csalódtam a kéziszótárban. Megtudtam ugyan belőle, hogy mi is az a hazaszeretet, de azt nem, hogy miből fogan. Márpedig engem ez érdekel. Annak reményében, hogy majd lelek egyéb magyarázatot is Csaba szavain kívűl, böngészgetni kezdtem egy kicsit a magyar költészet berkein belül. Magyarázatra nem leltem, csupán rengeteg "Hazám" vagy ehhez hasonlatos című költeményre. E versekből választottam kettőt, ezekből idézek most egy-egy részletet.

"ha ház volna, hát vágnék az ablakba
s rúgnám az ajtót sarkig, hogy kitörjek,
kijussak, bár a küszöbre zuhanva,
a levegőre, végre a szabadba!"

Ez Illyés Gyula nem túl lelkesítő véleménye (egyenesen lehangoló, nem is beszélve az első versszakról). Lehet, hogy nagy költő, de ezzel most nem lopta magát a szívembe. (Talán nem is ez volt a célja, és talán ma nem is így írna.)
Most lássuk mit mondott Szabó Lőrinc:

"én azt szeretném, ha hazám,
e föld, hol mindent, ami ember,
vágytam példázni életemmel,
lehetne egykor büszke rám."

Ő egyből a szívembe lopta magát.
Figyeltétek?
Paulus azt írta korábban, hogy a nyugati emberek mosolyogva mutogatják útleveleiket, mert büszkék a hazájukra, ellentétben velünk. Szabó Lőrinc sokkal többet akar, nem csupán spontán büszkének lenni a hazájára: azt szeretné, ha a hazája is büszke lenne őrá. Szerintem ez igazán gyönyörű gondolat.

Egyébként, ha már itt tartunk!
Kedves Juli és Laci!
Csak a saját nemvemben nyilatkozhatok: Én büszke vagyok azon itthonról szakadt tudósokra, feltalálókra, akik itt nem tudtak érvényesűlni, de hajtotta őket a vágy a világ jobbítására, és valóban jobbítottak is rajta. Örülök, hogy anyanyelvem és a kultúra, amelybe születtem megegyezik az övékével. Ellenben koránt sem vagyok büszke minden hazánkból szakadt magyarra!

Mi is jutott még az imént az eszembe?
Na persze! Fűz Fábián, mondd, nem akarsz nekigyűrküzni, hogy rímekbe szedd a hazát?

UZi és Zoli!
Már korábban küldeni akartam nektek valamit.
Most megteszem: :-)
Rejtély, hogy pont ez miként maradhatott eddig ki.

Tudjátok, ha lenne elegendő erőforrásom, akkor szivesen elmennék egy világkörüli útra, hogy alaposan megszemléljem a világ természeti és kúltúrális csodáit. Azután hazatérnék, hogy élményeimet elmesélhessem a barátaimnak. Csakhogy nincs elegendő erőforrásom (RAB vagyok). Éppen a büfére valót próbálom összekaparni valamiképpen.

TREX


1996. december 19. - csütörtök, 10 óra 4 perc
A "ki kell bírni egy rossz országot" helyett azon kéne törni a fejünket, hogy a meglévőt hogyan lehet jobbá tenni. Tegnap az Objektív bemutatta, hogy elloptak 6-10 teherauto kőzuzalékot, amiből út lett volna egy faluban. Senki sem látott semmit, de az illetékesek igazán intézkedhetnének már. Nomeg majd jön a sírás (ebben profik vagyunk), hogy nincs út. A technika jelenlegi állása mellett készül bulldózerek baromi nagy hanggal dolgonak ahhoz, hogy ne hallja meg senki. Az a véleményem, hogy amíg a Tocsik jelenség és ez utóbbi ki nem hal az országból itt nem lesz jó semmi.

A kritikát persze csak gyakorolják a külföldiek, mert kívülállótól is sok hasznos tanács érkezhet. (lásd még: edzők)
SZAVAZNI viszon NE SZAVAZZANAK mert nem hat vissza rájuk döntésük következménye.


Zoli

p.s.:

Trixie -nek: Én csak az ellen protestáltam, hogy itt más jellegű témáról kezdjetek el írogatni, mert az az olvashatóságot rontja egy elég nagy anyagban és az egész főleg Spéter -nek szólt.


1996. december 19. - csütörtök, 9 óra 9 perc
Hej de nehez erre a kerdesre valaszolni. Jomagam akkor hagytam el az orszagot amikor mar politikailag semmi okom nem volt ra. Soha nem volt
szandekom kilepni a Fonyod-Nagykanizsa- Szeged haromszogbol ahol eletem 42 evett leeltem. Ha atleptem az orszaghatart szenvedtem harom nap utan. Teljesen veletlenul kerultem ki egy jo nevu amerikai egyetemre egy masik magyar helyere 1992 aprilisaban. Csakhogy innentol nagyon sok dolog
megvaltozott. 1. Olyan munkakorulmenyek koze kerultem, mint szintetikus szerves kemikus amirol otthon csak almodhattam. Sok vezeto, nalam sokkal nagyobb nevu szakember is sokkal mostohabb korulmenyek kozott dolgozik odahaza. Ennek koszon-
hetoen 3 ev alatt tobb tudomanyos eredmenyt ertem itt el mint az otthoni porosz hagyomanyu munkahelyemen 15 ev alatt, ahol szep esetleg lehettem, de okos soha.
2. Mindent elertem itt amire a hatvanas evekben
vagytam, lathattam a regi nagy, meg elo rocksztarokat eloben Aretha Franklintol , Jerry
Lee Lewisen keresztul Eric Claptonig. Egy 325 loeros Olds-ot tekerek, gyerekeim itt erettsegiztek, jarnak itt es otthon egyetemre.
Lemehetek akarmikor Floridaba aztatni a butykeimet
a Mexikoi-obol vizeben, stb... Azt sem mondhatnam, hogy az amik nem fogadnak be, mert itt az a fajta idegengyulolet,(foleg ha feher vagy) ami mar a szomszedos Ausztriara is igencsak jellemzo, itt szinte ismeretlen. Sot az ami kollegak, es barki azon csodalkozik hogy nem akarok vegleg itt maradni, hiszen ez (szerintuk) a vilag legklasszabb orszaga. Mellesleg van is benne valami. Megis az egesz itteni elet ugy tunik szamomra mint egy diszlet, amit mar lattam otthon a sokszaz amerikai filmben. Sokaig nem ertettem miert van bennem ez az erzes, amig ezt a ketyeret amin most irok meg nem vettem. Miota a halozaton
hallgathatom eloben a magyar radiot, olvashatom szinte az osszes otthoni ujsagot, rajottem,hogy sokkal jobban erdekel amit pl. Torgyano Bruno, vagy akarmelyik eszement magyar politikus halandzsazik, fuggetlenul attol, hogy szeretem-e vagy nem, mint amit az itteni legokosabb nagymogulok mondanak. Vagyis nem tartozok ide.
Viszont ha hazamegyek otthon most munkanelkuli lennek. Na most ha jo magyar vagyok akkor hazamegyek, es munkanelkulikent szidhatom igaz az eppen aktualis kormanyzatot(mert arra esely a jelenlegi leepitesek kozott szinte nincs, hogy szakkepzetsegemnek megfelelo allast talaljak), de
sem gyerekeim iskolaztatasat, sem az otthoni lakasom fentartasat fizetni nem tudnam. Ha itt maradok akkor nem vagyok jo magyar, igaz, hogy az orszag igy sokkal tobbet profital belolem, hiszen otthon is fenntartok egy haztartast, es ennek koltsegei ha szerenyen is, de az orszag kemenyvaluta tartalekat gyarapitjak. Raadasul az itt megjelent tudomanyos kozlemenyeim az otthoni intezetem publikacios listajat is gyarapitjak egy filler otthoni raforditas nelkul.
Ami az Otthoni dolgokba valo beleszolast illeti,
az hiszem mindenkinek joga van ehhez , eljen a vilag barmely reszen, ha ezt igazan jo szandekkel teszi. Es kulonben sem kell hallgatni rajuk.
Laci


1996. december 19. - csütörtök, 5 óra 56 perc
-Ha valaki végleg képes elhagyni ezt az országot,vagyis sikerül megtalálnia a talajt egy idegen földön ahol gyökereket is tud ereszteni, az az ember olyan nagy dolgot vitt végbe, hogy már csak emiatt sem elitélhető.
Ennek az embernek az értékítélete feltehetően hiteles-függetlenül attól, hogy itthon avagy a bizonyos országban él- és valószínüleg mosolyog a vádakon. Igaza van.
Ez az "európai életet" külföldön élő magyar kívülről lát rá az itthoni helyzetre, sokkal inkább mint sokan közülünk.
Lehetőségei birtokában többet is tud tenni ha akar...
Azok akik gyökerek nélkül is a külföld mellett döntöttek; megérdemlik és kár a kritikákat, vádakat rájuk zúdítani mert úgysem értik őket.
Ugyanezt elmondhatjuk azokról az itthon élőkről akiknek fogalmuk sincs hol is élnek mert bedarálta őket az "egyéni túlélési technikájuk".
Szerintem semmilyen magasabbrendű érték vagy eszmény nevében nem ítélkezhetünk arról, hogy ki-ki melyik poklot választja, itthon megpróbál bűnözés nélkül EMBERI életet élni, vagy kinnt megpróbálja a majdnem lehetetlent; beilleszkedik, otthonra lel.
The Flying Dutchmen


1996. december 19. - csütörtök, 2 óra 28 perc
Ivan Miki: 1) Aki elment, es kinn el, az tobbe nem magyar...
2) ...De akkor ne akarjon magyarkodni.

1) Az első mondatod meglehetősen kategorikus, szerintem teljesen elfogadhatatlan. Kiss Balázs veszprémi atléta (hallottál már róla?) nem magyar? Vagy van egy időkorlát, amely után elveszíti a magyarságát? Hány év és hány hónap után? Egyáltalán, hazajöhet ? Megengednéd neki ?
(Hú, de indulatos lettem ettől a mondattól.)
Hogyan működne az a világ, ahol a nációk között éles választóvonalakat húznának: te magyar vagy, te amerikai vagy, te orosz vagy. Te elhagytad Magyarországot, mostantól pápua vagy (de egy bizonyos ideig hazátlan senki vagy, esetleg még visszatérhetsz, ahonnan jöttél). Te Magyarországon futballozó orosz 'futballmagyar' vagy, stb. stb. Szerinted pl. a Kuznyecov (gyengébbek kedvéért ő a futballmagyar a Fradiban) most kritizálhat, vagy sem?

2) magyarkodik - Erről jut eszembe: "I am going magyarni". Hadd ajánljam a figyelmedbe Örkény István "Nézzünk bizakodva a jövőbe!" c. egypercesét, ide vág.

Trixie


1996. december 18. - szerda, 19 óra 33 perc
Paulus: Mit szólsz a "nyavajás üveg bor"- hoz?

Egyszerűen imádom !
Trixie


1996. december 18. - szerda, 18 óra 49 perc
Paulus!
Vagyis, ha valaki átpártol más határvonalak közé, akkor más jogokért, más elosztási rendszerért másmilyen kötelezettségeket vállal magára, másmilyen törvényeket tart be, mint eddig. Valószínűleg azért teszi ezt, mert ezek tetszetősebbek a számára. Valószínűleg tetszetősebbek sokak számára. Lehet, hogy számodra is. De, ha itt maradsz , akkor miért maradsz itt? Miért maradnak itt sokan, akik számára más rendszerek tetszetősebbek, és még csak gátoltatva sincsenek (nem RABok), és nem is csupán beletörődnek? Ez az amit sehogy nem tudok megfogalmazni. Nem értem, csak érzem.

Magyarország valóban nem a legszerencsésebb példa, ezért oda is írtam: az esetek többségében.

(Mi az a harag?)

TREX


1996. december 18. - szerda, 16 óra 34 perc
Kedves Trixie!
Mit szólsz a "nyavajás üveg bor"- hoz?

Üdv:
Paulus


1996. december 18. - szerda, 16 óra 19 perc
Zsofinak:

Aki elment, es kinn el, az tobbe nem magyar. (Mas az, akit az orszag hagyott el, es mas az, aki az orszagot hagyta el.) Ha neki ott jobb, akkor menjen, ez sajat szive joga. De akkor ne akarjon magyarkodni. Ebben nincs kulonbseg 89 elotti es utani elmenetelben.
Az orszagot nem kell elviselni, el lehet menni. En nem ezt itelem el, hanem ha valaki elmegy es utana kritizalja azt, amit itt hagyott. Bezzeg nalunk a hazak az egig ernek! - mondjak, holott a hazak nem ernek az egig, es plane nem azok amiket ok epitettek a sajat ket kezukkel.
Szerintem ereny, ha valaki vegigcsinalja a szar dolgokat, es ezert nem adja fel a regi onmagat.
Hany olyan mohamedan not lattal, aki utalja a csadort ? Ugye sokat? Nos, es hany olyat, aki ezert attert a keresztenysegre?

Es szerintem kritizalni konnyu. En az egyszobas garzonlakasombol konnyen mondom, hogy Orsos Vendelnek milyen koszos kis putrija van.
De ez csak akkor elfogadhato kritika, ha Orsos Vendel _nem tesz semmit_ hogy megszuntesse. Ha nem tud tobbet tenni, mert 25 gyereke van, es a havi netto 25 ezres fizetesebol nem futja porszivora, akkor a kritikanak nem OV-t kell illetnie, hanem a korulmenyeket, amik ide juttattak.
Es ha OV elmegy Svajcba, ott vesz egy lakast,az megertheto.De ha utana kritizalja Jozsit, aki viszont itt maradt, hogy Jozsi milyen hulye, hogy ezt elviseli, akkor OV egy patkany.

A legteljesebb mertekben egyetertek Sissyvel.

Ivan Miki
miki@halovx.tii.matav.hu


1996. december 18. - szerda, 16 óra 12 perc
Kedves TREX!
Jogaink csorbulnak, kötelezettségeink nőnek, a törvényeket egyre nehezebb betartani. (Igaz, vannak már olyanok, akiknek nem is kell.) Az államhatárok meghúzására pedig, azt hiszem Magyarország nem a legjobb példa.
(Azért nincs harag.)

Üdv:
Paulus


1996. december 18. - szerda, 16 óra 9 perc
Udv Mindenki!

Feltetelezhetoen mindenkinek, aki oly boszen ir e temarol ( kulhoni elet) van mar nemi tapasztalata. Azert nem konnyu kiszakadni, hidjetek el.
En Otodik honapja tanulok itt Svedorszagban, de beilleszkedes helyett egyre nehezebben talalom a helyemet, enyhen szolva nem kaptam gellert ettol
a rided orszagtol. A fo baj : itt az emberi kapcsolatok nem ugy mukodnek (mukodnek egyaltalan?) mint otthon, a kulturat mint olyant nehezebb 'beszerzni' mint egy nyavajas uveg bort (ezt egy kulon boltban kaphato, feloras sorbanallas garantalva...)
A nyelv az csak egy dolog, de a metakommunikacio, az erzesek (illetve azok hianya), lassan mar megfagyaszt belulrol. Irgalmatlanul fapados itt minden.
Mindezzel csak azt akarom mondani, hogy nem csak rideg szamokban merheto (jovedelem, bunozes stb..) a haza. A leleki haza sokkal fontosabb, ami belul van szivunkben, talan ez amiert meg "erdemes" maradni.
"A harcot melyet oseink vivtak
Bekeve oldja az emlekezes
S rendezni vegre kozos dolgainkat,
Ez a mi munkank s nem is keves"
/Jozsef Attila: Dunanal/
--Ezt torold--
Zsofi! Javaslatom a het kerdesere:
Milyen a magyar (felso)oktatas?
----
Szunyog



1996. december 18. - szerda, 15 óra 52 perc
Zsófi!
Tényleg félreértettem.
Egyet kell értenem veled, ami a hétköznapi kúltúráltságot illeti. Sajnos.
Ellenben szeretnék változtatni rajta. Sőt, azt szeretném, ha mások is szeretnének változtatni rajta. (Tudom: amíg a tett várat magára, a szó csupán üres fecsej.)

TREX


1996. december 18. - szerda, 14 óra 50 perc
Kedves Zoli ! (2)

Nem hallottál még személyes megtámadtatásról ?
Nem nézed a T. Józsit a Parlamentben ?

Engem ugyanis kérdeztek, én meg válaszoltam. Akár témába vág, akár nem. Hogy és főleg hol válaszoljak, ha csak annyit tudok a kérdezőről, hogy Speter, meg Zoli, meg Alkohol Lista ?
Vagy szerinted nem kell válaszolni ?

Trixie


1996. december 18. - szerda, 14 óra 27 perc
Juli: Es itt van az anyanyelv, stb. stb.

Már egyszer jeleztem, de nem árt ismételni a dolgokat. Tehát
nem higyjétek, és nem higgyjétek, hanem higgyétek.
Ezzel szemben: Hagyjál lógva Vászka!

Ha már az édes anyanyelvünket védjük.

Trixie


1996. december 18. - szerda, 14 óra 17 perc
TREX,
jól el lehet beszélgetni félreértések mentén is, de az nem nagyon visz sehova. Én arról beszéltem, hogy van a német magaskultúra (Goethe, Thomas Mann, Wagner, Nietzsche stb), meg van a német hétköznapok kulturáltsága, hogy hogyan viselkedsz az utcán, az étteremben, az autódban, hogyan szólítod meg a másik embert, elkülkdöd-e a jó anyjába, ha a lábadra lépett, vagy hogy milyen szinten és hangon élsz közéletet stb.
De hogy válaszoljak a félreértésből született kérdésedre is: nem, nem hétköznapi a magyar kultúra.
Ezenkívül megismétlem: nem birkákról írtam. Beletörődni, kényelmesnek lenni, megalkudni, pláne alkut kötni is sokféle magatartással lehet. Például kijátszva azokat a viszonyokat, amelyekkel egyébként megalkuszol. Nem véletlenül ez vált nemzeti sporttá nálunk. Egyébként birka az, aki azt se tudja, mibe törődik bele. Hát ez itt azért nem nagyon volt jellemző.

Zoli
Lásd Szürke Barát levelét. Én is ezt írtam volna.

Saári Dénes,
kérlek, nézd meg az archívumban a 13. és 16. hetet, ha tudni akarod, miért "cenzúrázunk". Gyorsabb, mint ha elmagyarázom.
zs.


1996. december 18. - szerda, 14 óra 9 perc
Szia Zsófi!
Elmondom, miért gondoltam, hogy szerinted mi mind bírkák vagyunk. Te magad montad: a szart végigcsinálni szerinted önmagában nem erény. Ugye így mondtad? Nos hazánkban sok-sok ember él, aki a szart önmagában végigcsinálta, ahogy te mondtad: beletörődésből, kényelmességből, megalkuvásból vagy alkuból. Mint a birkák, nem? Nekem legalábbis rögvest erre kellett asszociálnom.
Most és itt kérek ezerszer is bocsánatot Szigethy Orsolyától, ha bárki úgy érezte, hogy pejoratív értelemben, úgymond "lenőztem". Semmi ilyesmi nem állt szándékomban. (Ellenben a mohamedán társadalmakban élő nők pocsék helyzete tény, és az én véleményem ebben az esetben a férfiakat súlytja, akik ebbe a helyzetbe belekényszerítik őket.)
Egyébként valóban eszek, legyen bár Szomáliában éhinség. Mit is mondott erről Vonnegut? (Igaz mindezt Amerikáról írta, de a nyakába lehet varrni az egész világnak.)
"Dwayne Hoover és Kilgore Trout országa" ... "úgy vélekedett, hogy azoknak a Föld-lakóknak, akiknek sok mindenük van, nem kell osztozniuk a többiekkel, ha nem akarnak, márpedig a legtöbbjük nem akart. Így hát nem kellett osztozniuk." ... "az volt a szokás, hogy mindenki elmarja amit csak tud, és megtartja. Egyes amerikaiaknak nagyon jól ment az elmarás és a megtartás. Ezek mesésen jómódúak voltak. A többi kutyagumit sem tudott keríteni magának."
Végezetül, de nem utolsó sorban: Valóban olyan hétköznapi a mi kúltúránk? (A kérdés komoly, és mindenkihez szól. Lehet, hogy ezzel eltérek a témától, de szeretném tudni mások véleményét is.)

Kedves Orsolya!
Úgy érzem, hogy tegnap nyersebb voltam a kelleténél. Ne haragudj, tudod néha elszabadul emez vagy amaz a kobakomon belül.
Itt és most üzenem neked is és Zsófinak is, hogy nem kértem senkitől semmiféle szolidaritást, hogy csak azért maradjon itthon mert mások esetleg nem nem mehetnek ki. (Én is megeszem ami elém kerül.) Tudod nagyon általánosnak éreztem amit mondtál (persze lehet, hogy csak én éreztem így), de a dolog koránt sem általános. Persze korábban én magam írtam Noéminek, hogy nem hiszem, hogy az emberek gátoltatottsága miatt nem ürült még ki az ország. De ez az ok is létezik.

Gcross!
Én is remélem, hogy megérem még az egységes Európát. De amit sokkal jobban remélek, hogy bele is fogunk (mi: Mo.) tartozni. Ki tudja mit hoz a jövő? (A jövővel kapcsolatban lásd még Paulus hozzászólását a múlt hét pénteken 15:57-kor!)

Gen!
Még nem feleltem azon kérdésedre, hogy mit szólok ahhoz, hogy nem túlontúl rózsás az egészségügy és az oktatás helyzete hazánkban. Nos alaposan megrágtam a kérdést.
Ne aggódj! A helyzet nem kilátástalan: lesz még rosszabb is.

Paulus!
Haza és állam valóban két külön dolog.
Az emberi természet olyan, hogy mindenhol kapaszkodókat, rendszerszerűségeket keres, hogy meglelje a helyét a világban. Ha pedig nem talál rendszert, mert mindezidáig nem alakult ki magától, akkor alkot magának egyet. Ilyen kifundált rendszer az állam is. Amikor az újszülött világra jön, már rengeteg joggal bír (habár nem is tud róla), és ezeket a jogokat az állam biztosítja számára, nem pedig környezetének egységes nyelve és kúltúrája, igaz az állam nem egy önzetlen szervezet, és a jogokért cserébe az embernek kötelezettségeket is viselnie kell, és be kell tartania a helyszínen definiált törvényeket. Az ember alapvetően társadalmi lény: önmagát is rendszerbe szervezi. Az állam által definiált jogok és kötelezettségek ennek megfelelően általánosan elismertek, és ennek egyik nyomós oka az, hogy az államhatárokat az esetek többségében úgy próbálták meghúzni, hogy egységes nyelvű és kultúrájú emberi lények kerüljenek közéjük. Ennek ellenére számomra is ketté vállnak a haza és az állam, mint fogalmak. De nem tudnám megmagyarázni, hogy miért. A te magyarázatodat azonban nem tudom elfogadni.

Csaba!
Köszönöm.

De figyeljetek csak!
A világot mozgató egyik rugó nem véletlenűl a szeretet, és a másik pedig nem a barátság?
Tartsunk össze! Nem érdekek nélkül, de nem is alantas érdekekből, hanem egy szebb és jobb és okosabb és kedvesebb ország, a saját országunk kialakításáért.
(Hűha! Azért még reménykedem, hogy nem lettetek nagyon libabőrösek.)
:-)

Ki tudja mit ír a Magyar Értelmező Kéziszótár a HAZASZERETETről?

TREX


1996. december 18. - szerda, 13 óra 37 perc
Mindenki!
Vegigolvastam itt a jobbnal jobb velemenyeket.
Mi jogotok van ahhoz, hogy eliteljetek a masik embert azert mert nembirta itthon tovabb, es esetleg kint sikerult ervenyesulnie. Hany tudos, es okos ember ment ki csak azert mert itthon nem hagytak ervenyesulni, ott viszont tamogattak, es a talalmanya segiti az emberiseget, es ezzel egyutt Teged is! No de most nem akarok vedeni senkit. Egy a lenyeg, hogy Te dontod el, hogy hol elsz, es hogyan. En ebbe nem szolhatok es nem is szolok bele. Van szabad akaratod! Es ha mar valki kulfoldre szakadt, de megis magyarnak erzi magat, akkor azt ne ugy tegye hogy kritizalja a helyzetet, hanem tegyen valamit erte amivel segithene!
Lehet hogy jobb lenne kulfoldon, de mit csinaljak ide szulettem, es a celom itt elni, es megprobalok mindent megtenni azert hogy a leheto legjobb legyen ezen korulmenyek kozott is. Es higyjetek el itt is vannak boldog emberek, rajtatok mulik minden! Szerenyebb korulmenyek kozt is lehetek boldog!
Es itt van az anyanyelv, mert hat beszelhetsz sok nyelven kivaloan, de megis ez az elso nyelv amit megtanultal. Es ha erzesidet szeretned minel jobban kifejezni akkor az csak is az anyanyelveden sikerul! Miert beszeljem en masok nyelvet allandoan, amikor itt van mi csodas nyelvunk! Ok nem folytatom, mert ez mar nem tartozik a temahoz!

Juli


1996. december 18. - szerda, 12 óra 4 perc
Kedves Zoli!
Nem értem, mi a bajod velem. Igazán hálás lehetnél, hogy Alkohol Listát sikerült innen eltávolítani. Azóta, úgy hallom, az Internetto Presszóban garázdálkodik és molesztálja a hölgyeket.

Szürke Barát
U.i.: Mia az a torony-1 lista?


1996. december 18. - szerda, 11 óra 42 perc
Aki el akar menni,mert nem erzi jol magat Mo.-n, az persze menjen es erezze jol magat mashol. De az bizony azt jelenti, hogy nincsenek kotodesei szulofoldje irant, nincs identitasa, a haza nem jelent neki tobbet puszta allamhatarnal. Nos vannak akik igy ereznek, hat azok elmennek ha tehetik. En nem megyek, mert nem vagyok szabad: KOTODOM.

csaba


1996. december 18. - szerda, 11 óra 5 perc
Kedves Zsófi,

Több a témához nem kapcsolódó levelet találtam az egyébként igen tanulságos reakció halmazban. Az enyém sem fog a témához kapcsolódni, ezért ha betartjátok az igéreteteket, hogy "Átolvasás után kerül ki" az anyag, akkor se a Trixivel a randi, se a Szürke barát se az én levelem nem lenne szabad, hogy itt megjelenjen!!
Az a kérésem, hogy ne kezdjünk itt erről vitát, de ha valaki mégis beszélgetne erről, akkor a torony-l listán megtalál.

Zoli


1996. december 18. - szerda, 10 óra 37 perc
Kedves Gyhut!
Meg nem olvastam el a valaszokat a 1996. december 17. - kedd, 10 óra 3 perc -es leveledre, de azt hiszem nagyon tevedsz. Nem nagyon volt ott olyan nagy nyomas a kozvelemeny altal, ezt az egesz dolgot itthon egy igen szuk, foleg ertelmisegiekbol allo reteg csinalta vegig, ha jol tudom.
matkopeti
peter@jaguar.dote.hu


1996. december 18. - szerda, 10 óra 17 perc
A hozzászólásokat olvasgatva egyfajta kettősséget vélek felfedezni, amely gyakran egy véleményen belül is jelentkezik. Hogy érthetőbb legyek, két fogalomról kell beszéljek, ezek a haza és az állam.
A haza számomra egy nemzetet, nyelvet, kultúrát, földrajzi területet jelöl, amelyhez tartozom, amely az enyém is. A hazához való viszony erőteljesen érzelmi jellegü. Én is körülbelül úgy érzek iránta, ahogy azt Sissy olyan szépen leírta. (17. kedd, 11:29)
Más dolog azonban az állam. Egy a miénknél szerencsésebb sorsú nyugati országlakó számára a két fogalom nem, vagy csak alig válik ketté. Magától értetődő, természetes módon szeretik hazájukat, és büszkék arra az államra, melynek polgárai. (Ez akkor is így van, ha esetleg becsmérlőleg nyilatkoznak egyes intézményekről, jelenségekről. Figyeljük csak meg, hogyan mutatják útlevelüket a határon.)
Ennek a szemléletmódnak nyomai nálunk is erősen élnek. Szeretnénk mi is így érezni a saját államunk iránt. Ez azonban egyre nehezebb lesz.
Nem nagyon lehetünk büszkék egy olyan államra, amely érdekeinket egyre kevésbé képviseli, bünözőnek tart bennünket, és lassan valóságos háborút visel ellenünk, saját polgárai ellen.
A hazát elhagyni nehéz, egy ilyen államot azonban ...
Nem ítélem el azt aki elmegy, akkor sem, ha esetleg végleg kint is marad. A kioktató, lekezelő hangnem azonban idegesít, és megvetem azokat, akik rossz hírünket keltik.

Üdv:
Paulus


1996. december 18. - szerda, 9 óra 57 perc
Fogtam az adást.
Természetesen tudatában vagyok annak, hogy léteznek a Földön milliók, akik nem SZABADOK,még a "Szabadság" - fogalom legszűkebben vett értelmében sem, hiszen olyan körülmények, mint az állam, a kulturális tradíciók, az anyagi helyzet még a legszimplább szabadságjogok gyakorlásától is megfosztják őket, és az egyéni akarat legcsekélyebb megnyilvánulásai is hiányoznak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy azok, akik több szabadsággal rendelkeznek, akiknek már választási lehetőségeik vannak ne használhatnák azt ki.
A kérdés itt egy konkrét esetre vonatkozott, amelyben az volt feltéve, hogy akiknek van / volt lehetőségük (szabadságuk), és elhagyták az országot, azoknak van- e erkölcsi alapjuk a kritikára, illetve erkölcsös - e, hogy a választási szabadságukkal élve valami mást választanak, mint ami itt adott.
Szerintem egyébként bárkinek joga van a kritikára, függetlenül attól, hogy hol van éppen. Pusztán abból kiindulva, hogy mint gondolkodó lények, állandóan mérjük a világot egy értékrendszer(a saját értékrendszerünk) alapján. A Vélemény lehet pozitív, vagy negatív, de jogunk van hozzá.
Az már egy másik kérdés, hogy az esetleges negatív véleményünk birtokában teszünk - e valamit annak érdekében, hogy jobb legyen. Ez többnyire saját lelkiismeret, de egyéb körülmények függvénye is.
Szig. Orsolya


1996. december 18. - szerda, 9 óra 8 perc
TREX,
miből következtettél arra (kedd, 8:52), hogy szerintem mi mind birkák vagyunk? Szerintem én nem írtam ilyesmit, de még csak hasonlót se.
Egyébként szerintem (ez jó szó, maradjunk ennél) akik végigcsinálták, nem kényszer és félelem hatása alatt cselekedtek. Legfeljebb némely beszervezett, azaz nem önként jelentkező besúgók. Mindenki más beletörődésből, kényelmességből, megalkuvásból vagy alkuból, akik meg bármilyen szinten harcoltak ellene, azok dühből, felháborodásból, önérzetből vagy harci kedvből. De a szart végigcsinálni szerintem önmagában nem erény. Attól még senki se hős vagy ellenálló, mert rosszul érzi magát, de tűr és szenved és nem megy el - nem disszidál, a korabeli kifejezéssel. Nem hiszem, hogy bárkitől elvárható volna, hogy az egyszem életét feláldozza az akárminek az oltárán - nevezzék azt hazának vagy a társadalom jobbításáért folytatott küzdelemnek. Ez alkat, ízlés, meg ahogy te írod, mentalitás dolga. A második válaszodat viszont végképp nem értem (kedd, 16:53). Amíg a földgolyón egyetlen olyan ember is él, aki nem szabad, mind a hatmilliárdnak úgy kell szolidárisnak lennie azzal az eggyel, hogy ők hatmilliárdan sem élnek szabad ember módjára? Nem úgy, hogy - ha akarják, mert a szolidaritás sem tehető kötelezővé - a szabadságjogaikat többek közt arra használják, hogy az Európán és Amerikán kívüli világban élők számára átjárhatatlan határok ellen tiltakoznak? Ha Szomáliában éhínség van, te sem eszel? És szerintem nem azokat kell utálni (megvetni, leszólni, "leszerencsésezni", mi több, "lenőzni"), akik szabadok, hanem azokat kell segíteni, akik rabok.
És ha már így belejöttem: ronda, giccses, felfújt pofájú angyalkákat itthon is dögivel láthatsz. Vécékefetartó porcelánmacskát nem, mert nálunk még mindig a kertitörpe dívik. És ha vannak nemzetek Európában, amelyek mind a magaskultúrában, mind a hétköznapi kulturáltságban magas szinten állnak, Németország biztos hogy közéjük tartozik. Az én megítélésem szerint. Az más kérdés, hogy ebben a fajta hétköznapi kultúrában én jól érzem-e magam. Mert nem.
zs.


1996. december 18. - szerda, 4 óra 31 perc
Egy szabad világban nincs olyan, hogy "elment", vagy "visszajött". Mindjárt utánna megszünik a "kint" meg a "bent" is. Én 73 óta élek az USA-ban.
Innen "kimenni" nagyon könnyü, "bejönni" már sokkal komplikáltabb. Hogy ki hol találja meg a maga számára - abban a rövid kis életben - a legmegfelelöbb helyet, legyen végre már magán ügy. Nem legyen ez a kérdés lehetöség egy újabb kategóriára, kaptafára.
Ugyan akkor olyan törvények kellenek amelyek biztositják az "otthoniak"-nak, hogy felelösséggel ök válasszák meg maguknak a legjobban járható utat. Nem hiszem, hogy én aki úgy döntöttem, hogy "kint" éljek, jogom van "innen" belebeszélni az "otthoni" dolgokba. Ezt igy tartom fair-nek.
Egyébként miért kell kérdást csinálni ma abból ami nem kárdás. Mindenki menjen oda, vagy maradjon ott ahol akar vagy tud.
Saári Dénes
DenesD@aol.com
U.I.: Mi az, hogy "átolvasás után"... még Ti is cenzuráztok?


1996. december 18. - szerda, 2 óra 18 perc
Gcross!

Egy kicsit te is eltertel a tematol. MO-rol beszelunk es nem a majdani EU-rol, ahova olyan sebesen igyekszunk. Es nem mindenkinek van olyan munkaja, ami lehetove teszi, hogy eppen ott erezze jol magat, ahol akarja. Es nem mindenki olvas internetto-t. Na ne bamuljuk mar annyira a koldokunket!

UZi


1996. december 17. - kedd, 22 óra 4 perc
akik otthon maradtak es ugy erzik vesztettek azok felhaborodnak ha valaki belepofazik kintrol,

akik kimentek es vesztettek, pofazni akarnak, lattszon hogy elnek,

es igy tovabb,

sz.


1996. december 17. - kedd, 20 óra 39 perc
TREX
Az elobb ha lehagytam volna az alairast az a veletlen muve.

Gcross


1996. december 17. - kedd, 20 óra 23 perc
TREX

Igazat adok Orsinak, sot ma meg ez nem is annyira igaz, ez majd csak lesz igaz, ha letrejon az Egyseges Europa. (ha megerjuk)
Fogod a cokmokod es elmegy ezer km-re dolgozni, egyseges penzt hasznalsz, egysegesen fizetsz adot.
Ha megunod, mashova koltozol.

Mashol (USA) az ember,ha 10 evig volt egy helyen mar butordarabnak szamit es a masik alternativa:
ismerek olyan embert akinek van egy lakasa Parizsban , Bp-en, meg vhol Belgiumban.
A munkaja nem koti helyhez, ott van eppen ahol jol erzi magat.
Az afrikai, azsiai RABOK-rol pedig annyit, hogy egy kicsit elter a tematol.
A kerdes a Mo-rol torteno elmenetel vagy maradas.


1996. december 17. - kedd, 20 óra 12 perc
TREX!

En veszem az adast, sot egy hullamhosszon vagyunk!

UZi
(aki 4 honapja Svedorszagban tanul, de "hazahuz", mint Nils Holgersson a vadlibajan.)


1996. december 17. - kedd, 19 óra 53 perc
Kérdés: Mit csinŕl (čs mit csinŕlt)
a Nemzet, hogy a fiai - lŕnyai
itt maradjanak ??

56 - os magyar


1996. december 17. - kedd, 19 óra 5 perc
Mindenkinek joga van kritizálni és az szerintem nem is olyan rossz, mert több szem többet lát. Több vélemény, több lehetőség a kilábalásra...
Szerintem ami igazán zavar a "kinti magyarokkal" kapcsolatban, az a melldöngetős hozzállás, hogy itt vagyok, most jöttem a Ferihegyről, tessék engem körbecsodálni és dicsőíteni. Az ilyen hozzáállású emberektől aztán nagyon hamis a kritika, és szerintem ez az ami ellen mindenki ágál.
E-mil


1996. december 17. - kedd, 18 óra 55 perc
A '89-es fordulatról csak annyit, lehet hogy inkabb kb. 180 -as kellett volna.
A kérdésről : "Itt élned, halnod kell"?
Igen, ha "Ápol s eltakar ...". De ! Nézzünk csak a mai egészségügyre..!
Ma itt senki nem ápol, örülhetünk ha valaki elkapar ...(100.000 -ért)
Lehetne, még részletezni, de mások már megtették elöttem.
Magyar ember : "... Küzdj, és bizva bizzál !..."
Legtöbben mást nem tehetnek.
Akiknek vannak egyáltalán alternativ lehetőségei, azok már a boldogabbak közé sorolhatók !

Udv : PeZoLee


1996. december 17. - kedd, 17 óra 20 perc
Kedves Alkohol Lista!

Kérlek, fáradj át az Internetto Presszóba!
Ott talán még kiszolgálnak.

Szürke Barát


1996. december 17. - kedd, 17 óra 20 perc
Micsoda alakokat engednek be ide !!!

1996. december 17. - kedd, 17 óra 16 perc
Erről az egészről csak az jut eszembe, hogy nincs ronda nő, csak kevés pia.

Alkohol Lista


1996. december 17. - kedd, 17 óra 9 perc
Orsi!
Valóban: szabad emberként jogod van eldönteni, hogy milyen társadalmi, gazdasági, politikai, kúltúrális keretek között kívánod élni az életed. Igen, az államhatárok nem köteleznek semmire, mert nincs hozzájuk közöd. Kac-kac-kac! Mondd, te komolyan gondolod ezt a maszlagot?
Definiáljuk a SZABAD EMBER fogalmát, amilyen te is vagy! Tehát: vannak az államhatárok, és ezeket a SZABAD EMBER bármikor átlépheti, és ott is maradhat ahol akar. Te szabad ember vagy. De van néhány milliárd RAB. Néhány ázsiai, afrikai ésatöbbi, akik nem léphetik át az államhatárokat akkor amikor ők akarják. Miért? Talán azért, mert nemhogy repülőjegy, útlevél, és ehhez hasonlatos eszközök beszerzése lehetetlen számukra, de gyakran ennivalójuk, ruhájuk ("kutyagumijuk"), is alig akad. (Esetleg mohamedánnak született nők. Szerencséd, hogy te nem vagy az.) Ha pedig ezek a RABOK nemes egyszerűséggel megpróbálnak átsétálni egy állam demarkációs vonalán, akkor visszatoloncolják őket, esetleg még további atrocitásokban is részesülnek. ŐK RABOK. Őket befolyásolja, hogy milyen államhatárok közé születtek. Téged nem? Neked van lehetőséged választani? Szerencséd. Tudod itt Magyarországon is vannak páran, akik, ha nem is a hitük, de egyéb okok miatt vannak gátoltatva, és még csak esélyük sincs rá, hogy változtassanak helyzetükön.
Fogtad az adást?

Gen!
Cseppet sem érzem magam birkának! (Ezzel kapcsolatban egyébként még várom Zsófi válaszát is.)
A múlt héten jöttem haza németföldről, és bevallom a gazdasági keretek impozánsak voltak. Ellenben a kúltúrálisak! (Brrr...) Randa, gicses, felfújt pofájú angyalka-figurákat tesznek ki a németek polcaikra. Ellenben láttam egy egészen izléses porcelánmacskát. Tudod minek használták? Vécékefetartónak.
Nem is tudom... Nagyon kötüdöm a hazai környezethez. Egyszerűen nem kívánkozom sehova. De sehova. Sokat pofázok, hogy elmegyek, ha ez vagy az lesz, de nem tudnám, hogy hova menjek.

TREX


1996. december 17. - kedd, 16 óra 53 perc
Speter !

Az én azonosítóm Trixie. Ha nekem szóltál, akkor azt tudom mondani, hogy nekem elég, hogy te Speter vagy, neked miért nem elég, hogy én Trixie vagyok ? Ne legyünk olyan kis mohók !
Egyébként, hogy jön ez a hét kérdéséhez ?
(elnézést a többiektől)

Trixie I. (trixie@mail.matav.hu)


1996. december 17. - kedd, 15 óra 51 perc
Sziasztok!

Szerintem az nem bun, ha valaki elmegy, de akkor maximum csak velemenye legyen, es ne "pofazzon" bele az otthoni dolgokba. Ha valamit befolyasolni akarok ugy, hogy ugyanakkor engem az szemelyesen nem erint, akkor az helytelen. Egyebkent en Kanadaban csinalom a doktorimat, es amig kint vagyok, en sem ohajtok beledumalni az otthoni dolgokba, pedig hat csak 3 evre jottem ki.
Arra a felvetesre, hogy nem az otthoniak "harcoltak" ki a valtozasokat, arra csak egy kerdessel valaszolnek: akkor ki a frasz?
Udv
Sanya


1996. december 17. - kedd, 15 óra 18 perc
GEn-nek
Szerintem "normalisabb parttag" 89 elott ketto, ha volt egyaltalan. A tobbi mar regen nem a politikaval foglalkozott, hanem penzszerzessel, s hagytak kifutni a kezukbol a politikat.NEm ugy a gazdasagot .....
Csaba


1996. december 17. - kedd, 14 óra 18 perc
Szerintem az a körülmény, hogy ide születtem, nem állíthatja elém azt a követelményt, hogy itt is kell meghalnom.
Szabad emberként jogom van eldönteni, hogy milyen társadalmi, gazdasági, poltikai, kulturális keretek között kívánom élni az életemet.
Az államhatárok nem köteleznek semmire, mert nincs közöm hozzá, hogy azt ki, mikor, milyen körülmények között alakította olyanná, amilyen lett, az én akaratomtól független az hogy hol húzódik. (Szükség van - e rá?!)
Ha már tudattal rendelkezem és van lehetőségem választani, akkor én kívánok dönteni arról, hogy milyen közösség értékrendjéhez kívánok alkalmazkodni.
Szigethy Orsolya


1996. december 17. - kedd, 12 óra 17 perc
TREX:
Erdekes amit irtal. Reges reg egy messzi, messzi galaxisban... egyszer mar irtam itt arrol, hogy Marx Gyorgy (fizikus), mit mondott Kina felzarkozasi politikajarol, azaz melyek azok a teruletek ahol a legnagyobb erofesziteseket teszik a javulas/novekedes erdekeben. Ez a ket terulet az egeszsegugy es az oktatas. Hat nem furcsa, hogy nalunk pont ezt a ket teruletet meszaroljak le legkegyetlenebbul? Ha jobban paranoias lennek mint amilyen skizofren vagyunk, akkor mindenfele kormanyzati hatso szandekot sejtenek e' mogott.
Valamint igenis birkak vagyunk (akinek nem Inge ne vegye magara az NDK noi uszovalogatottjanak tagjat), mivel azert szo nelkul turi az orszag lakossaga az egyre novekvo (aranytalanul) terheket, es ha Gyula bacsi megdicser, hogy milyen jol viseljuk, hogy az atmenet osszes terhet rank haritjak meg buszkek is vagyunk magunkra. Persze a parlamentbol konnyen dumalnak, ha mar most megszavaztak maguknak a jovo evre a tobb mint 30%-os fizetesemelest. Kicsit (nagyon) demagog lettem, de mintha tavaly karacsony elott nemileg jobban alltam volna, mindenfele szempontbol (psziches, hangulati, anyagi, stb.).
Az eredeti kerdeshez pedig annyit, hogy aki kiment az a legkissssebb mertekben sem biralhatja az itthonmaradtakat, foleg, ha mar teljesen elszakadt az itthoni allapotoktol! (lasd. zs. francia "ketlaki" ismerose) A tanulni vagy ideiglenesen dolgozni tavozok szerintem nem tartoznak ebbe a korbe.
A rendszervaltasrol pedig annyit, hogy szuksegszeru volt, es szerintem tisztan belso eroknek koszonheto, sot meg azt is megkockaztatom, hogy a normalisabb parttagoknak nagyobb szerepe volt benne mint az akkori ellenzeknek.
Gen


1996. december 17. - kedd, 11 óra 38 perc
Üdv. Gyhut
Olvastalak a presszóban, de mire beköszöntem már éppen mentél "gájázni". Ugyhogy most itt teszem fel neked a kérdésemet.
Te tényleg hiszel abban, hogy ezt mi csináltuk?
És 10 millióan?
F.T.


1996. december 17. - kedd, 11 óra 29 perc
Kedves Zsófi!

Az elején megmondom nagyon lokalpatriota vagyok: Tehát aki elhagyja ezt a hazát és új hazát választ magának az azt kritizálja! Mert ez a kedves úr ha akarna segíthetne, de nem akar. Nem kell itt élni, de én és még kb 10 millióan megpróbáljuk...
Sok olyan fiatalt ismerek aki elment külföldre dolgozni, tanulni és a nehezen megkeresett valutáját hazahozta és itt költötte el, mert itt akar élni, családot alapítani, boldogulni. Vagy a megszerzett tudást itt akarja kamatoztatni. Mondom sokan vannak ilyenek, de ellenpélda is akad jócskán.
Szeretném azt hinni, hogy amit nekem jelent ez kis ország, sok más embernek is ugyanazt jelenti!
Itt születtem, itt tettem meg az első lépéseimet, itt mondtam ki a legszebb magyar szót: Édesanyám! S itt szeretném felnevelni a gyermekeimet úgy, hogy ne szenvedjenek hiányt semmiből sem (ez nem csak rajtam múlik), és ha eljön az időm itt szórják a hamvaimat a Dunába...
Nekem ezt jelenti Magyarország, a Hazám.
Üdv.: Sissy


1996. december 17. - kedd, 11 óra 26 perc
Szeretett Zsofiank!

En tovabbra is tisztellek becsullek, de engedd meg hogy azon kijelenteseddel, miszerint a 89 es valtozast legkevesbe sajat magunknak, azaz az itt elo 10 millionak koszonhetjuk, a legmesszemenobbekig ne ertsek egyet!
Mert szerintem a kozvelemeny igenis folyamatos nyomas alatt tartotta az elozo rendszert es aki kint volt a 80 as evek marcius 15 iei tuntatesein es kapott a vizagyukbol, az igen is tudta hogy a helyzet pattanasig feszult es a rendszer igen is be van tojva. En ott voltam 89 ben amikor az MDF az SZDSZ es a Fidesz csokot hintett egymasnak kulonbozo gyuleseken. Azt az euforiat nem lehetett volna eltiporni es igenis azt mi 10 milloan csinaltuk! Az mas kerdes hogy mostanra mi lett belole, de fene jol indult a dolog...
tisztelettel
gyhut


1996. december 17. - kedd, 10 óra 3 perc
Hű Zsófi!
Ezek szerint mi mind birkák vagyunk?
Pontosan tudnád-e definiálni, hogy te miért is nem vagy még kint?

Első kérdés: Rosszat cselekszik-e?
Nem tudom. Lehet, hogy csupán mentalitás kérdése az egész. Talán vannak akik jobban kötődnek a környezetükhöz, mint mások. Én még maradok.
Második kérdés: Ki kell-e bírni?
Nem, nem kell kibírni.
Új kérdés: Valóban olyan silány-e ez a hely, ahol mi élünk? (Kis gonoszsággal azt is mondhatnám, hogy az egész csak mások kárára történő, amúgy pozitív gondolkodás függvénye. Tehát: lehetnénk etiópok is!) Persze én is megerősítettem már többszőr is, hogy igen, de azért erről még érdemes lenne vitatkozni.
Harmadik kérdés: Erény-e?
Nem tudom. Nem csináltam végig, túlontúl fiatal vagyok. (Mondjátok: sokan, akik végigcsinálták, véletlenül nem kényszer és félelem hatása alatt cselekedtek?)
Negydik kérdés: Ki kritizálhat?
Mindenki. Akkor is, ha semmi affinitása a témához. De ha nem szól bele, akkor még meggyőzni sem lehet, mert teljesen hidegen hagyja a dolog. (Kiváncsian várom, ki, hogyan és főleg mivel próbál majd másokat meggyőzni.)

Végezetül egy kis mese-morzsa az ismeretlen kétlakinak:

Túl a kiberetikus űrön, a paragráfia tudorainak birodalmán, sőt, a pápuák parabellumának delejes kattogásán is túl, élnek a TÁRSADALMI MUTATÓK. Azám! Ők azok, akiknek önfeláldozó segítségével mérhetjük az ÉLETMINŐSÉG VÁLTOZÁSÁT! Vad és nomád törzsben élnek, őssámánjuk az OECDezső. A nagy OECDezső (Organization for Economic Cooperation and Development), az őssámán olyasféle rendjét eszelte ki a TÁRSADALMI MUTATÓKnak, amely majd minden országban alkalmazható, hogy azzal nemzetközileg is összehasonlítgathassunk. Egy hidegvérű, dimbes-dombos, tőlünk nyugatra lakó ország egy tucat marcona TÁRSADALMI MUTATÓval kötött szövetséget. Ezek a következőek:
1. EGÉSZSÉG
2. OKTATÁS
3. FOGLALKOZTATOTTSÁG
4. MUNKAFELTÉTELEK
5. SZABADIDŐ ÉS HÁZTARTÁS
6. JÖVEDELMEK ÉS SZOCIÁLIS BIZTONSÁG
7. LAKÁS
8. KÖZLEKEDÉS
9. TERMÉSZETI KÖRNYEZET
10. CSALÁD ÉS TÁRSADALMI KÖRNYEZET
11. POLGÁR ÉS ÁLLAM
12. ENERGIA
De mind közül az első és leghatalmasabb TÁRSADALMI MUTATÓ az EGÉSZSÉG! [Halálozás (tagolva nemek, halálokok, régiók szerint), várható élettartam, a kórházak és orvosok hozzáférhetősége stb...]
Kedves kétlaki! Mindezen marcona TÁRSADALMI MUTATÓK hazánkkal való szövetségét lehetetlen fél óra alatt, egy bevásárlóközpontban vagy a Margit-hídon átsétálva megítélni.
Meglehet, hogy vitéz Csepü Palkó, a Magyarhon sok pej csikajának jókedvű abrakolója bizony hadilábon áll mindezen marcona TÁRSADALMI MUTATÓKkal (Piszkos 12?), nem utolsó sorban az elsővel és egyben leghatalmasabbal.
Ehhez mit szólsz?

Persze ebből most az derült ki, hogy silány az ország. Ellent mondok önönmagamnak. Tiszta ciki.

TREX


1996. december 17. - kedd, 8 óra 52 perc
figyelte valaki a statisztikai hivatal jelentését tegnap? Csak annyit, hogy a távolbaszakadt úr kicsit tévesen mére fel a helyzetet....

Attól, hogy valaki kényszerből (anyagi,politikai stb) elhagyja az országot nem hazaárulás. De ha visszatérve borzalmasnak itéli és visszakivánkozik külföldre, az már hazájátvesztett ember. NEM JÓ NEKI!

Üdvözlettel: Csaba


1996. december 17. - kedd, 8 óra 39 perc
Úgy érzem az előttem szólók sem írtak mást, de azért leírom. Szerintem mindenkinek van joga véleményt nyilvánítani. De a boxmeccset a ringen belül játszák, és a bíró határozza meg, hogy mi szabályos és mi nem. A ringen kívül állók véleménye sokkal kevésbé fontos, mint azé akitől a pofonokat kapjuk. Ennek ellenére a ringen kívül állók sokan vannak és hangosan kiabálnak, ráadásul némelyik még ért is hozzá. Egyszóval nehéz, de szükséges szűrni azok megnyilvánulásait akik kintről szólnak bele a pofonosztásba.
Szerintem nem tesz rosszat az aki elmegy. Ez az Ő döntése. A rossz ott kezdődik, ha jobb EMBERnek képzeli magát attól, hogy elment amikor visszajön. Bár ettől még lehet jobb szakember.

gyorgy

1996. december 17. - kedd, 7 óra 47 perc
TRIXI!

Még mindig nem irtad meg, hogy ki vagy!
Speter


1996. december 17. - kedd, 7 óra 29 perc
Szerintem nem erény "végicsinálni a szar dolgokat", hanem szükség. Ugy érzem, ha most valami jótündér (vagy rossz) minden magyar állampolgárnak bevándorlási engedélyt adna X országba, meg némi kis zsebpénzt a kezdéshez, hát alighanem nem lenne itthon túlszúfoltság.
De itt nem is erről van szó. Ha valakinek módja van rá, hogy jobban éljen, akár más országban miért ne tehetné. Kritizálhat is akár, csak elöbb jobb lenne, ha tájékozódna. Nekem elég hamisnak tűnt az a kép, amit a előző heti kérdésben festett.
Zsófi! Egyetértek. Itt nem harcolt ki senki semmit. Lett. Hogy honnan? Ki tudja. Hogy köszönhetjük ??????? De ez már hosszú. Nem kenyerem a politika.
Kritizálni mindenkinek joga van. Demokrácia is van. Ha csak annak lenne joga kritizálni, aki a megoldást is tudja, meg még tenni is tud, akkor csak a Jóisten....
Még valami. "itt élned, s halnod kell". Nem kell, de jó lenne. :-(
F.T.


1996. december 16. - hétfő, 23 óra 51 perc
1. Most hallom, hogy Sly Stallone teljesen átteszi székhelyét az USA-ból Londonba. Indoka: nem érzi biztonságban magát (a nagy Rambo, ha-ha), másrészt lányának a lehető legjobb neveltetést kívánja adni, amit leginkább egy hagyományos angol magániskolában lát megvalósíthatónak.
Na most ő hazaáruló, nemzetietlen, gyökértelen, plutokrata, kozomopolita ? Miért kell ebből olyan nagy ügyet csinálni. Nem mindegy, hol laksz ? Itt van például az Internet. Nem mindegy honnan írsz levelet az Internettónak ?
2. Arról, hogy ki mit kritizálhat.
Szerintem mindenki kritizálhatja Magyarországot, akár itteni magyar, amerikai magyar, amerikai zsidó, vagy amerikai amerikai, esetleg afro-amerikai. Mivel rosszabb az, hogy Joseph Toth vagy George Soros kritizál, mint ha T. Malacpofa József a Parlamentben ordítja, hogy Ez hazaárulás!!! Itt sokan szidják a Coca Colát a multikat, a zsidókat, stb. Ha azt lehet, akkor minket is lehet, a reciprocitás elvén.

Szerintem.


1996. december 16. - hétfő, 20 óra 1 perc
Neha azt gondolom hogy el kellene huzni vegleg es visszavonhatatlanul a banatba ebbol az istenverte kispalyas orszagbol. Aztan mikor elmegyek, ha csak egy hetre is, mar a masodik napon vagyom haza. A kritikahoz valo jog bonyolult kerdes: Ha valaki vegleg elhagyta a hazajat, akkor valoban hiteltelen az eles politikai allasfoglalas - kulonosen a nacionalista, lasd siliconvalley.com - mert ugye mas faszaval verni a csalant nem rulez. Ugyanakkor sokan mennek ki azert, hogy nemzetkozi szinvonalu szakemberkent terhessenek vissza valamikor, es nyugati helyekrol nezve az otthoni allapotok duplan siralmasak. Szamomra peldaul kulcsfontossagu lenne kijutni tanulni az Allamokba legalabb egy evre mielott bedaral a mindennapi kenyerert folyo harc es az otthoni depresszio, es nem erzem magam arulonak ha sikerulni fog. Ugyanakkor en is megalazonak erzem a lesajnalo kritkat egy tutiban szuletett kozmopolita billentyuzetebol, aki soha probalta meg eltartani a csaladjat havi 40 ezer forintbol.

Dr Toongsram (Berlin, de hamarosan jon haza :)


1996. december 16. - hétfő, 19 óra 33 perc
Most csak két dologra reagálok:
az ország elhagyásának minősítésében nem szerencsés a 89 -es dátum szerepeltetése. Egyszerően arról van szó, hogy valaki ellehetetlenedett itt, vagy sem, veszélyben van -e valamilyen szempontból vagy sem. Ez lehet a mérlegelés tárgya.
A másik: a fordulat két dolognak köszönhető; egyik az, hogy mi fordultunk és a másik, hogy hagytak minket fordulni. Nehezen tudom elképzelni a fordulatot az Orbán Viktor beszéde, avagy a demokratikus ellenzék 89 előtti tevékenysége nélkül. Ez innen politika, ezért nagyon gyorsan befejezem.

Zoli


1996. december 16. - hétfő, 18 óra 58 perc
En vagyok az elso!!!

Gcross


1996. december 16. - hétfő, 18 óra 18 perc