Gleichner Péter tudósítása ♣
A szereplők lehetséges stratégiáját sokszereplős környezetben vizsgáló fogolydilemma játékelméleti modellektől az emberi szervezet számára könnyen befogadható, tojáshéjból készülő implantátumok anyagának előállításáig számos „éles” tudományos témát kutathatott az a húsz 9–11. évfolyamos középiskolás, aki a Magyar Tudományos Akadémia Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézetének (MTA MFA) másodszor is sikerrel megrendezett rendhagyó nyári táborán vett részt.

 

A hét végén zárult egyhetes „tudóstábor” célja egyrészt az volt, hogy a tehetséges diákok ténylegesen átélhessék a kutatás szépségét és bonyolultságát, másfelől pedig, hogy az akcióval a fiatalok érdeklődését általában is felkeltsék a tudományok iránt. Az utóbbi évtizedben folyamatosan csökken a tudás megbecsültsége és ezzel együtt a tanulók természettudományos érdeklődése hazánkban, ami már középtávon forintban is kifejezhető gazdasági hátrányt jelent Magyarországnak.

„Intézetünk tudatában van annak, hogy érdeklődő fiatalok nélkül nem lehet világszínvonalú természettudományos kutatás Magyarországon, világszínvonalú természettudományos kutatás nélkül pedig gazdaságunk sem lesz versenyképes. Szerény eszközeinkkel ezért igyekszünk a diákok figyelmét a természettudomány értékeire, szépségeire irányítani.” – mutatott rá Bársony István professzor, az MTA MFA igazgatója, aki szerint nagyon élvezetes együttdolgozni a fiatalokkal, ugyanakkor a tábor megszervezése nem kevés anyagi és szellemi ráfordítást követelt. A pályázaton kiválasztott 20 diák költségeit az intézet viselte, és több mint negyven munkatárs segítségére is szükség volt a teendők ellátásához. Igazi kihívásnak bizonyult számukra ilyen rövid idő alatt egyszerűen és érthetően bevezetni a táborozókat a nanotechnológia vizsgálati eszközei, pl. az elektronmikroszkóp használatának rejtelmeibe. A kezdeményezésen az idén először négy erdélyi fiatal is részt vehetett. 

A nemzetközi hírű intézet – amelyben olyan világszerte jegyzett kutatások és fejlesztések folynak, mint például a nanoelektronikai alapanyagként perspektívikus nanométeres grafénrétegek előállítása és vizsgálata, vagy a robottechnológiai tapintásérzékelés – jövőre folytatja a sikeres kezdeményezést. 

A nyári tábor résztvevői és a témák: 

1. Ádám Andrea, Székelyudvarhely, Tamási Áron Gimnázium:  Fotolitográfia
témavezető: Csikósné dr. Pap Andrea

2. Bajnóczi Gabriella, Szigetszentmiklós, Batthyány Kázmér Gimnázium: Hidroxiapatit és polimer alapú biokompatibilis nanokompozitok
Témavezető: Wéber Ferenc
 
3. Bedics Gábor, Pécs, Nagy Lajos Gimnázium:  Fotolumineszcens struktúra kialakítása pórusos szilíciummal.
Témavezető: Vázsonyi Éva
 
4. Böröczki Zoltán István, Budapest, Puskás Tivadar Távközlési Technikum: Ezüst vékonyréteg előállítása és HREM-es vizsgálata
Témavezető: Misják Fanni

5. Gál Réka, Székelyudvarhely, Tamási Áron Gimnázium: Nagyfelbontású elektronmikroszkópia és a JEMS szimulációs program
Témavezető: Fogarassy Zsolt

6.  Gyebnár Dániel, Budapest, Arany János Gimnázium:  Komplex rendszerek - Evolúciós modellek
Témavezető: dr. Szabó György, Borsos István

7. Hábel Ervin Nyíregyháza, Bánki Donát Műszaki Középiskola: A nanoszál alapú bioszenzor megvalósítása felé.
Témavezető: dr. Nguyen Quoc Khanh
 
8. Harmat Zita Budapest, Kodály Zoltán Gimnázium: Rendezett ZnO nanorudak előállítása és minősítése
Témavezető: Erdélyi Róbert, dr. Volk János

9. Hoksza Zsolt Tibor, Budapest, Fazekas Mihály Gimnázium: Napelemes minták elektronmikroszkópos vizsgálata TEM-mel
Témavezető: dr. Radnóczi György Zoltán

10. Horváth András Zoltán, Székelyudvarhely, Tamási Áron Gimnázium: Mikrofluidika 
Témavezető: dr. Fürjes Péter

11. Janosov Milán Veszprém, Lovassy László Gimnázium: Ellipszométeres mérések
Témavezető: Kozma Péter

12. Kenéz Áldor Etele, Csíkszereda, Márton Áron Gimnázium: Szerkezeti színek a természetben 
Témavezető: Kertész Krisztián

13. Koltai András Budapest, Piarista Gimnázium: Nanoszerkezetek előállítása és tulajdonságai
Témavezető: dr. Deák András
 
14. Nickl István Sopron, Széchenyi István Gimnázium Mikroelektronikai szeletkötések kialakítása és vizsgálata
Témavezető: Csikósné dr. Pap Andrea Edit

15. Patay András, Sárospatak, Református Kollégium Gimnázium: Vékonyrétegek leválasztása fizikai módszerekkel
Témavezető: Szabó Tamás

16. Szegedi Gábor Tordas, Eötvös József Gimnázium: Súrlódási jelenségek vizsgálata (tribológia)
Témavezető: Szerencsi Marianna

17. Todor Andrei Ludovic Nagyszalonta, Arany János Főgimnázium: #08a+Mágnesesség
Témavezető: dr. Kádár György, dr. Gasparics Antal

18. Török Gergő, Budapest, Karinthy Frigyes Gimnázium Napelemes mérések napszimulátoron
Témavezető: Németh Ágoston

19. Varga Márton, Pannonhalma, Bencés Gimnázium: STM nanolitográfia
Témavezető: Dobrik Gergely

20. Vona István, Budapest, Fazekas Mihály Gimnázium Hősugárzás vizsgálata integrált termoelemmel
Témavezető: Basa Péter.